2021 ΤΑ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΕΝΟΣ ΜΙΚΡΟΥ ΒΙΟΠΑΛΑΙΣΤΗ Print
Written by Παπαστάμος Βασίλης   
Saturday, 23 January 2021 13:50




ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ

Οι μαθητές της Α΄ Τάξης, και συγκεκριμένα των τμημάτων Α1, Α2 και Α3, στο μάθημα των Κειμένων της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας διδάχτηκαν το διήγημα του Άντον Τσέχωφ, «Ο Βάνκας», με πρωταγωνιστή ένα ορφανό αγόρι που βιώνει την σκληρότητα και την εκμετάλλευση του αφεντικού του στα χρόνια της τσαρικής Ρωσίας, στα τέλη του 19ου αιώνα. Παραμονή Χριστουγέννων, αναπολεί την περασμένη ευτυχία και γράφει γράμμα στον παππού του παρακαλώντας τον να τον πάρει πίσω στο χωριό.

Οι μαθητές με αφορμή το συγκινητικό διήγημα γράφουν τις δικές τους μικρές ιστορίες με θέμα τα ευτυχισμένα Χριστούγεννα ενός μικρού βιοπαλαιστή, που προσπαθεί, έστω προσωρινά, να ξεφύγει από τη μοίρα του, είτε αναπολώντας το ανέμελο πρόσφατο παρελθόν με τους δικούς του στο χωριό είτε παρακούοντας τον απάνθρωπο εκμεταλλευτή του και προσφέροντας στον εαυτό του μια μέρα ξεγνοιασιάς, περιπλάνησης και παιχνιδιού στη γιορτινή πολιτεία, είτε αποτολμώντας ακόμα και μία απόδραση από την φυλακή του και την περιπετειώδη επιστροφή του στο χωριό.

Ο όρος «ιστορίες-μπονζάι» σημαίνει μικροσκοπικά διηγήματα και παραπέμπει στην τέχνη της αισθητικής σμίκρυνσης των δένδρων ή της ανάπτυξης ξυλωδών φυτών σε σχήμα δέντρου, πάντοτε σε φορητά δοχεία, τέχνη που καλλιεργήθηκε αρχικά στην Κίνα και την Ιαπωνία. Οι δύο τόμοι συγκεντρώνουν τα αποτελέσματα μιας δραστηριότητας δημιουργικής έκφρασης όπου οι μαθητές αξιοποίησαν έργα τέχνης ως εργαλεία κριτικού στοχασμού και βιωματικής μάθησης για την παραγωγή νοήματος και λόγου, επιλέγοντας από το πλούσιο υλικό έργων ζωγραφικής που συγκέντρωσε η διδάσκουσα καθηγήτρια για αυτόν τον σκοπό. Το υλικό αυτό είχε οργανική συνάφεια με το διδαχθέν λογοτεχνικό κείμενο, και παρουσιάστηκε μέσω βιντεοπροβολέα στην τάξη αλλά και τέθηκε στη διάθεση των μαθητών σε ηλεκτρονική μορφή (ηλεκτρονική παρουσίαση / power point) ενώ παράλληλα προσφέρθηκαν και οι απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με τα ζωγραφικά έργα και τα καλλιτεχνικά ρεύματα με τα οποία συνδέονται, ώστε οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να αναλύσουν τις εικόνες, και εμπνεόμενοι από αυτές θα παραγάγουν δικά τους κείμενα γραπτού λόγου.

Συγκεκριμένα, χρησιμοποιήθηκαν αξιόλογα έργα του γαλλικού ιμπρεσιονισμού (Claude Monet, Camille Pissarro). Του σπουδαίου Δανού Paul Gustav Fischer με τα εκπληκτικά αστικά τοπία και τις σκηνές στην πόλη της Κοπεγχάγης των αρχών του 20ου αιώνα. Παλιές ρώσικες χριστουγεννιάτικες κάρτες. Έργα κλασικών Ρώσων ρεαλιστών ζωγράφων (Vasily Surikov, Ivan Aivazovsky, Konstantin Yuon, Alexei Savrasov, Sergey Viktorov, Mikhail Markianovich Germashev), του εξαίρετου συμβολιστή Nicholas Roerich, του ονειρικού Marc Chagall, της εξπρεσιονίστριας ζωγράφου Marianna Wladimirowna Werewkina καθώς και σύγχρονων Ρώσων ιμπρεσιονιστών και ρεαλιστών (Valentin Gubarev, Nikolay Burtov, Alexander Alexandrovsky). Χειμωνιάτικες τοπιογραφίες των σύγχρονων Ουκρανών ζωγράφων Yuri Dmitrievich Hertz, Ivan Brodvi και Vladimir Pashchenko. Τέλος, οι δύο υπέροχοι πίνακες του περίφημου Φλαμανδού ζωγράφου του 16ου αιώνα Pieter Bruegel του πρεσβύτερου, με τίτλο «Κυνηγοί στο χιόνι» ο πρώτος, που κοσμεί το εξώφυλλο της παρούσας έκδοσης, και «Χειμερινό τοπίο με παγίδα πουλιών» ο δεύτερος, στη σελίδα 3.

Την επιμέλεια των κειμένων των μαθητών, καθώς και την εικαστική φροντίδα της έκδοσης είχε η Λίλα Τρουλινού, ενώ η φιλόλογος -καθηγήτρια της ειδικής αγωγής Ιωάννα Βιδαλάκη επιμελήθηκε τις εργασίες των μαθητών του τμήματος ένταξης εντός του Α3.

Λίλα Τρουλινού, φιλόλογος

[Σε μορφή pdf]

Last Updated on Saturday, 08 October 2022 21:13